Úpravy motorů
AUTO MUSÍ NEJDŘÍVE DOBŘE JET A POTOM AŽ VYPADAT
V základním provedení úpravy motoru se jedná o úpravu hlavy válců, sacího potrubí, výměnu vačkového hřídele, dokonalého vyvážení rotačních částí motorů a úpravu karburátoru, respektive řídící jednotky u verzí se vstřikováním paliva.
Upravené sací a výfukové kanály hlavy válců a sacího potrubí zvyšují dopravené množství směsi do válců a tím hodnotu točivého momentu motoru.
Nový tvar sacích a výfukových palců vačkového hřídele upravuje charakter křivky průběhu točivého momentu a výkonu v závislosti na otáčkách motoru. Požadovaný průběh křivky točivého momentu a výkonu je dále docílen přesným načasováním ventilového rozvodu a odlehčením sacích i výfukových ventilů za současného zlepšení jejich hydraulických vlastností.
Vyvážením klikového hřídele a setrvačníku s přítlačným talířem spojky ve dvou rovinách se docílí nejen klidnějšího chodu v celém režimu otáček, ale jak bylo prokázáno a ověřeno na závodních motorech, také prodloužení životnosti ložisek a hlavně v neposlední řadě rovněž životnosti klikového hřídele. Takto dokonalým vyvážením lze dosáhnout zvýšení výkonu motoru až o 3-4%.
VIDEO - vyvážení klikové hřídele se setrvačníkem
Úprava karburátoru u karburačních verzí eventuálně řídící jednotky u verzí se vstřikováním paliva je nezbytným doplňkem, neboť optimalizuje dodávku paliva a hodnoty předstihu zážehu (u verzí se vstřikováním paliva) k výše popsané úpravě motoru.
Úpravy motoru rozlišujeme na:
- Komerční úpravu, která představuje zvýšení výkonu motoru o 8-12kW (dle typu vozidla) a příslušenství,
- TOP úpravu, která zvyšuje jmenovitý výkon motoru o 10-24kW, dle typu vozidla a použitého dalšího nabízeného příslušenství,
- soutěžní a závodní úpravy dle technického zadání zákazníka.
Samostatnou kapitolou je úprava motoru TOP za současného zvýšení zdvihového objemu motoru (dosahuje se zvětšením vrtání válců, někdy kombinací zvětšení vrtání i zdvihu pístu).
V případě požadavku zákazníka na úpravu motoru je nezbytné pro její návrh a vývoj dodat následující údaje:
- pro jaký účel má být motor upravován (běžný provoz, rallye, sprinty, autokros,...)
- jaký je požadovaný nárůst výkonových parametrů po úpravě,
- případně cenový limit (souvisí s bodem 2 – pro nejvýkonnější motory jsou použity speciální díly vyráběné na zakázku)
![]() |
Ing. Tomáš Mück - vývojové práce, technické dotazy |
![]() |
TOMMÜ motor tuning s.r.o. |
Butovická 802, 742 13 Studénka |
|
+420 556 401 606 - dílna, technické dotazy +420 604 487 263 - eshop, fakturace |